CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, April 27, 2010

kepentingan kepandaian memasak !

Hoo yeah tetiba saya mempunyai idea utk post mengenai perkara ini ! hahahah. okay baiklah dulu saya mempunyai satu pemikiran di mana perlu ke belajar masak bila mak saya suruh saya belajar memasak atas dasar naty bila dah kawen senang. haha so saya cakap kat mak tapi "ain bukan nak kawen dalam masa yang terdekat pon" jadi adakah ini bermakna saya hanya perlu belajar memasak bila dah nak kwen jek? haha. jawapan nya tidak tidak. kita kaum perempuan memang harus dan perlu dan wajib belajar memasak. hehe supaya menjamin kehdupan yang harmoni dan aman. cewahh ayat tak bleh blah !

Ngee baiklah disini saya nak gariskan beberapa kelebihan kalau kita nih pandai memasak hehe :)

1) Pertama kalau kita pandai masak menjadi kelebihan kat kita sebabnya kalau kat rumah takda siapa ditambah dengan perut yang sangat lapar nih maka adalah menjadi kewajipan kita untuk menjenguk ke dapur tuh haha ! bukan la mnjenguk jek kena la masak sekali meh. oleh itu, bila pndai masak maka perut pon terisi kan hebat tuh :) tak perlu membazir duit nak ke kedai bagai kan.

2) Kedua, bila kita pandai memasak maka kita nih kira menjadi pilihan lelaki-lelaki yang hensem lagi soleh diluar sana tuh ahha ! konon lah. tapi betulah rata-rata lelaki pon nak wanita yang pndai masak. yelah kalau aku pon letih ler hari-hari mau makan luar, bakalan baiklah kwen dengan mamak kat kedai tu kan huhu. tapi yang lelaki pon tak yah nak demand nak yang pndai masak semata bukan apa kami nih sebelum kawen busy dengan tanggungjawab sosial yang lain lagi maka tak la power sangat masak memasak nih kan tapi mkin kalau dah kawen kehebatan kami dalam memasak makin terserlah suami pon makin sayang tak gitu? haha !

3) Seterusnya, kalau kita pndai memasak boleh la kita berniaga kecil-kecilan kat depan rumah kan sambil mencuci mata haha tak salah kan. sambil menyelam minum air. agak-agak kalau ada jejaka hot lalu bleh la kenyit-kenyit mata di sambil kita dapat buat duit, lagi-lagi kalau makanan yang kita jual tuh sedap dan puas hati orang msti akan dtg lagi la i tell u ! orang kalau bab makan nih tak kan berkira sangat meh . buktinya ayah saya sendiri begitu huhu. jadi apa lagi, mari kita belajar memasak. :)

4) Kalau kita pandai masak mesti orang sayang lebih kat kita punya. mana tak nya. kalau orang tu merajuk ke apa ke. kita masak lah yang sedap-sedap kat dia kasi dia cair sama kita huhu so msti orang tuh sayang gila kat kita punya lah siap puji-puji lagi tau ! jadi itulah kuasa air tangan seorang wanita hebat bukan?

5) Selain itu, menjadi kebanggaan keluarga bila kita pndai memasak. katakan kita dah kwen kita selalu masak bagi anak-anak kita bawak bekal kat skola maklum lah lebih terjamin dan save bajet juga. kita kena ajar anak-anak kita supaya jgn kedekut dan sharing is loving. so anak kita pasti akan bkongsi makanan dia dngan kawan dia. lepas tuh, kawan si anak nih msti memuji wah sedap nya siapa yang masak nih? anak pon dengan bangga berkata mestilah sedap mak aku yang masak tau ! hehe yeah satu kebanggaan di situ namun begitu kita tak boleh juga riak . dalam hal ini, tak smestinya utk yang da kawen jek cm aku pon bleh gak huhu agak-agak rajin nak masak bagi adik bawak bekal ke sekolah ke kan haha tapi konsep dia sama je bukan hehe. then boleh jugak nak ajak kawan-kawan datang rumah buat makan-makan skit kan .


Jadi, banyak kelebihan nya kalau kita nih pandai memasak meh. saya ingat lagi masa saya kat kampung. mak ayah outstation maka kami adik beradik tinggal di kampung bersama atok tersayang. haha al maklum la aku pulak sorg pempuan kat umah tuh i mean perempuan yang matang gitu haha matang la sgt maka menjadi tanggungjwab aku utk memasak waktu tuh.
seyes mmg gelabah sangat nih ! haha sanggup call mak tanya resepi sekian-sekian utk memasak. pagi- pagi lagi da bgun nak masak memang tahap super rajin lah hehe. tapi akhirnya menjadi jugak la kan, selama seminggu saya harus memasak utk mereka. tapi fuh nsib baik lega mereka tak komen byk kira okay la tu kan ~.~ haha..

Huhu saya tak lah pandai masak sangat macam mak saya tuh. mak saya pndai sgt masaknya sebab hobi dia memang suka msak. sampaikan kadang-kadang ayah jemput kwan datang rumah utk merasa masakan mak yang special iaitu nasi beriani batu pahat ! banyak lagi resepi istimewa dari mak saya tu :D alamak tetiba rasa lapar pulak kan. okay lah diharapkan kita dapat manfaat daripada post kali ahh ayat gedix gila hehe :)

bye ~

1 comments:

~missnunamu~* said...

HAHA. jom main masak-masak !